עשוי לעניין אותך גם

20 טיפים שיעזרו לכם לקבל 100 במבחן

ללמוד למבחן יכול להיות עניין מאוד מלחיץ. אבל זו לא גזירה משמיים ואת מפלס החרדה אפשר להוריד בקלות – קבלו את 20 הטיפים שיגרמו לכם להצליח בתקופת המבחנים הבאה:

(שנה גודל)

1. בלי לילות לבנים

ב- 2007 הפסיכולוגית פמלה תאצ'ר מצאה קשר בין לילות לבנים לציונים נמוכים. זה בעצם די הגיוני – כשאתם עייפים אתם לא מרוכזים, ולכן הלמידה שלכם לא יעילה. לשינה גם יש תפקיד חשוב ביעילות הזכרון שלכם: כשעייפים, הרבה יותר קשה לשנן וללמוד חומר חדש.

2. בלי לקום מוקדם כדי להמשיך ללמוד

לקום מוקדם מדי משבש את שינת ה- REM שלכם, השינה העמוקה. הפרעה בשלב הזה של השינה פוגעת באיכות הזכרון שלכם.

3. בלי מוזיקה מסיחת דעת

מחקרים מראים שעבור חלק מהאנשים מוזיקה עוזרת ללמוד, ולאחרים מפריעה. אם אתם זקוקים לפסקול שילווה את הלמידה נסו להאזין למוזיקה ללא שירה, כמו יצירות קלאסיות או ג'אז.

4. מצאו מקומות לימוד חדשים

לומדים רק בחדר או בספריה? אולי כדאי לכם לגוון. מחקרים מראים שחלק מתהליך הלמידה מתבצע באמצעות אסוציאציות שהמוח יוצר עם סביבת הלמידה. שינוי מיקום יוצר אסוציאציות חדשות שהופכות את הלמידה ליותר אפקטיבית.

5. הצטרפו לקבוצת למידה

ללמוד עם אנשים אחרים יכול להיות מאוד יעיל: העומס מתחלק, ותמיד יש מישהו שיסביר את החלקים הפחות מובנים בחומר הלימוד. בנוסף, אולי תכירו כמה חברים חדשים.

6. הכינו לעצמכם כרטיסיות

כתיבת חוזרת ונשנית של הערות והגדרות תעזור לכם לשנן את הידע שאתם מנסים לזכור. כתיבה על כרטיסיות היא שיטה יעילה ונוחה לבצע זאת.

7. ניהול נכון של הזמן

הדבר היחיד שיותר גרוע מלקבל דד-ליין – הוא לפספס אותו. כדי לעמוד בדרישות שקיבלתם, נהלו את הזמן שלכם נכון: השתדלו שלא לדחות מטלות, וראו כיצד עומס העבודה שלכם הופך להרבה יותר נסבל.

8. אל תתמקדו רק בנושא לימוד אחד

לפי הניו-יורק טיימס, התמקדות רק בנושא לימוד אחד איננה שיטת לימוד אפקטיבית. במקום להקדיש שעות לנושא אחד, נסו להחליף בין מספר נושאים קשורים. באופן זה הלמידה תהיה יותר מגוונת, פחות משעממת – והרבה יותר אפקטיבית.

9. קחו הרבה הפסקות קצרות

הלמידה הרבה יותר יעילה כשיש למה לצפות. נסו את טכניקת פומודורו – על כל 25 דקות למידה, קחו 5 דקות הפסקה.

10. פעילות גופנית

לא סתם אומרים נפש בריאה בגוף בריא: פעילות גופנית משפרת את תפקוד המוח. היא מעודדת צמיחת תאים עצביים חדשים, ומאטה התנוונות קוגניטיבית. אם זה לא מספיק, להזיז את הגוף זה יופי של תירוץ לקחת עוד הפסקה.

11. אכלו בריא

במחקר של אוניברסיטת אוקספורד, נבחנים שאכלו במשך 5 ימים של מזון שומני ולא בריא – נכשלו במבחני תשומת לב ומהירות מחשבה. לעומתם, נבחנים שאכלו תפריט מאוזן ובריא – הצטיינו במבחנים האלו.

12. פרגנו לעצמכם מספיק שעות שינה

מוח עייף הוא מוח אטי. תנו לעצמכם מספיק שינה, והציונים שלכם יעלו. אין-ספור מחקרים כבר הוכיחו שחוסר שינה משפיע לרעה על הזכרון. לילות לבנים לא שווים הרבה אם אתם לא מצליחים לזכור את מה שלמדתם בהם.

13. לכו לשיעור

הדרך הטובה ביותר להתכונן למבחן היא ללכת לשיעור ולהשתתף בו. באופן זה כבר תכירו את החומר, ותדעו למה לצפות בבחינה (בעיקר אם לא ביצעתם את חובות הקריאה).

14. בחנו את עצמכם

בחינות מרובות מאפשרות להזכר וללמוד מחדש ידע, מה שמאוד עוזר בהתכוננות לבחינות סוף שנה. לכן השיגו מבחנים ישנים משנים קודמות ומלאו אותם

15. הפסקת קפאין

אם אתם מתעייפים באמצע היום ורוצים לישון קצת, שתו משקה עם קפאין, לפני שאתם צוללים לשנ"צ. לוקח לקפאין כ- 15 דקות להתחיל לפעול, כך שהגוף שלכם יתעורר באופן טבעי אחרי כרבע שעה (שימו בכל זאת שעון מעורר ליתר בטחון). כך לא תשנו יותר מדי, ותהיו רעננים כפליים אחרי שתקומו.

16. אבל בלי יותר מדי קפאין…

בתקופת בחינות זה יכול להראות שקפאין הוא חברכם הטוב ביותר. אבל לכמות רבה מדי ממנו עשויות להיות השפעות הפוכות – ותמצאו את עצמכם מתרסקים מעייפות.

17. אל תקטלגו את עצמכם

לפעמים אנחנו מקלטגים את עצמנו בתור "לומדים משמיעה", או "לומדים מהסתכלות", או אפילו "אנשי צד ימין / שמאל של המוח"… האמת היא שיותר מכל אלו, חשוב להבין איזו אסטרטגיית למידה מתאימה לכם, ובעזרתה תוכלו להתמודד עם כל אתגר שבפניו תעמדו.

בנוסף לטיפים האלו, זכרו…

18. אל תלחצו
זה בסך הכל מבחן!

19. אל תפרשו
אתם יכולים לעשות את זה!

20.…וגם: הרגעו
הכל בסדר…!

אתם תקבלו ציונים מעולים בבחינות

שיהיה בהצלחה!!!

שינוי גודל גופנים