עמוד הבית לימודים מרעיון טוב לעסק מצליח. איך עושים את זה?
0

מרעיון טוב לעסק מצליח. איך עושים את זה?

את כבר מדמיינת איך ייראה הסטודיו לפילאטיס שתפתחי? אתה בדרך להיות בעלים של בית קפה שכונתי, סטארט אפ או מספרה? עצרו רגע ותקראו... זה יכול להציל את החלום שלכם

0
שתפו

רגע לפני שאתם מסתערים על החלום שלכם, כדאי שתשימו לב לנתונים הבאים: כ-45 אלף עסקים נסגרים כל שנה או במילים אחרות כ-850 עסקים קורסים כלכלית בשבוע. החלק העצוב הוא שרוב העסקים שהולכים "לעולם שכולו טוב" היו יכולים להיות דווקא מאוד מצליחים, אבל הם נכשלו בניהול.

איך זה קורה?

עם רעיון טוב "לא הולכים למכולת" ומה שעשרות אלפי יזמים מגלים 'על בשרם' הוא שלא משנה עם כמה ביטחון ואנרגיות הם מגיעים. ואפילו לא כמה הלוגו של שם העסק יפה.
זה רבותיי, החלק הקל.
בסופו של יום צצים אינספור אתגרים שלא לוקחים אותם בחשבון – ממיסוי ותזרים מזומנים, גיוס עובדים למשימה, התמודדות עם תחרות, בניית אתר ודפי נחיתה, בחינת מוצרים חדשים, החלטה על השקעה חדשה או מציאת המומנטום הנכון להרחבת העסק.
במילים אחרות, החלק המורכב יותר הוא ללמוד להיות מנהל טוב, ומנהל טוב הוא שילוב בין יכולת מקצועית ויכולת מנטלית.

"מאות עסקים פושטים רגל בכל שבוע; הסיבה: ניהול כושל" | צילום: fotolia

איך עושים את זה נכון?

ברור שתואר במנהל עסקים זה מיושן, מטרחן ובעיקר ארוך. בשנים האחרונות המכללות ברחבי הארץ מדווחות על ביקוש הולך וגובר למסלול הפרקטי. זהו מסלול לימודים מהיר, יעיל ומעודכן שבסופו יזמים בתחילת דרכם לומדים להיות מנהלים טובים. אפילו מצוינים.

 איך בוחרים קורס ניהול ביזמות עסקית ששווה את הזמן והכסף שלנו?

הדבר הראשון, הכמעט האוטומטי שכולנו עושים הוא ללכת כמובן לאדון "גוגל", הבעיה היא שברגע שתקלידו במנוע החיפוש את צמד המילים 'קורס ביזמות', 'לימודי יזמות' או 'יזמות עסקית' אתם "תטבעו"  באינספור קורסים שנפתחים בשלל מכללות שעל חלקן בכלל לא שמעתם.
אז בואו נעשה לכם את זה הרבה יותר פשוט:
הקורסים אומנם יופיעו בשמות שונים ובכותרות אחרות אבל לכולם יש מכנה משותף ברור אחד: הם מלמדים את מקצוע היזמות "לפי הספר".
מה שרובם ככולם לא יכללו במהלך הלימודים זה את הפן המנטלי של הניהול – את שיפור יכולות החשיבה, הניתוח, היצירתיות והמיומנויות שהם צורך כל כך מהותי כדי שהעסק שלכם יצליח ולא משנה באיזה תחום הוא.
אורי, בן 34 מנהל היום משרד מיתוג מצליח בתל אביב, אבל הסיבוב הנוכחי הגיע אחרי שניים כושלים וכואבים: "לפני 10 שנים פתחתי סטודיו לגרפיקה, העסקתי שלושה גרפיקאים, ועוד מספר פרילנסרים. התפעול הטכני בא לי יחסית בקלות וגם גיוס הלקוחות. אבל "נפלתי" בכל מה שקשור לניהול, לראיה רחבה של העסק על כל היבטיו – בקיצור תפעלתי את העסק אבל לא ידעתי להיות המוביל, לא ידעתי לסחוף אחריי את כולם… אחרי הטראומה הזאת חזרתי להיות שכיר אבל חיידק היזמות לא עזב אותי וב-2010 קפצתי שוב למים. הפעם זה היה כבר סטארט אפ בתחום המלונאות.
אני אחסוך לכם את כל הפרטים ופשוט אלך לשורה התחתונה: גם את המיזם הזה נאלצתי לסגור אחרי שנה וקצת. וגם בפעם הזו ידעתי מה אני מקים והרעיון היה מעולה. אבל מה שלא ידעתי להתמודד אתו היו אתגרים ניהוליים שצצו להם: תחרות מצד אפליקציה דומה, התייקרות בשכר מתכנתים, עיכוב בגיוס ובתזרים – בקיצור: שוב פעם 'נפלתי' בגלל אתגרים ניהוליים שדרשו חשיבה גמישה ושילוב של ניתוח כלכלי וניתוח שוק. לסיבוב השלישי והנוכחי שלי (ובתקווה גם האחרון) הגעתי כבר אחרי שרכשתי את כל הידע והכלים המנטליים שהיו חסרים לי ובגדול. סוף סוף למדתי לא רק לתפעל את העסק אלא גם לנהל אותו."

לומדים מסיפורי ההצלחה, מדלגים מעל הטעויות של האחרים

ד"ר אורן דיין שכיהן בעבר כראש מחלקת שיווק באוניברסיטת WITS שביוהנסבורג, דרום אפריקה, ומוביל כיום את תכנית הלימוד ב'מכללת פסגות' מספר איך זה נראה: "בשנים האחרונות אני מלווה צמוד עשרות גופים ועסקים, בארץ ובחו"ל. במקביל, אני מלמד יזמים בתחילת דרכם מה לעשות וכן, גם מה לא לעשות. רק היום ניתחנו בשיעור הצלחות וכישלונות של מיזמים מפורסמים – חקרנו את ההצלחה הפנומינלית של אתר האופנה של ADIKA שהתחיל בקטן והיום הם סוג של אימפריה – גם און ליין וגם אוף ליין. מהצד השני – ניתחנו איך רשת חנויות הנעליים GAZIT שהייתה מעצמה של ממש, התרסקה ובימים אלו הופכת לחברה חדלת פירעון.
בשורה התחתונה – אלו הכול מקרים שאפשר לנתח וללמוד בזמן אמיתי ולתרגם אותם לפרקטיקה."

ד"ר אורן דיין | צילום: יח"צ

שיווק מקוון, אומנות הפרזנטציה ויצירת בידול מהמתחרים

 "כל תלמיד שמגיע אלינו מקבל ארגז כלים שיווקי מקיף – מאיך לבנות לעסק סיפור שיווקי נכון ולחשוב מחוץ לקופסא, דרך התאמת העסק לעולם הדיגיטלי, ועד עבודה ברשתות החברתיות, בניית אתר ודפי נחיתה."
ומה לגביי המימון והכספים שהעסק זקוק לו כמו אוויר לנשימה? ד"ר דיין אומר: "התלמידים שלנו מצליחים בתוך מספר שבועות בלבד לבנות תכנית עסקית, להרים מצגות מתומצתות ומדויקות מול משקיעים פוטנציאלים, להבין מה זה מימון ואיך משיגים מקורות מימון. בסופו של יום – הם יוצאים עם סיכוי הרבה יותר גבוה לנהל מצוין, להצליח ולהרוויח."
"עובדה" מסכם ד"ר דיין: "מספיק לראות את הביקוש העצום שיש לקורס שלנו – כדי להבין."

לסיכום, אם אתם עומדים לפתוח עסק חדש או אם אתם בעלים של עסק קיים (אבל משהו בו פשוט לא עובד והקשיים רק מתגברים) – זה בדיוק הזמן ללמוד את כל הכלים שיהפכו את העסק שלכם למוביל בתחומו.

לבדיקת התאמתך ללימודי יזמות

השאירו מספר פרטים ויועץ לימודים יחזור אלייך

הנני מאשר קבלת חומר שיווקי בכפוף לתקנון